onsdag den 7. oktober 2015

Tanker bag "At blogge"

Mine tanker ved den i gang satte blog type har taget afsæt i Dohn og Johnsens: ”Blogs egner sig bedst til erfaringsudveksling, diskussion og personlig stillingtagen.” (Dohn og Johnsen, E-læring på web 2.0, p: 59), og de fortsætter med hvilke læringsformål bloggen har, om den skal være lukket eller åben og hvilken rolle læreren har.


Mine elever er 10-12 år, og de skal lære at reflektere over egen praksis og læring. Jeg vil i  forlængelse af det, give eleverne en stille opstart i refleksions arbejdet, og mener at de skal starte med at se på egen arbejdsindsats først. De skal vænne sig til at bruge dette medie, Google Classroom, i deres daglige arbejde, og skal have en fortrolighed med at skrive kommentarer.


Derfor vægter jeg den personlige stillingtagen højst i elevernes første møde med at blogge. Ligeledes skal de blive fortrolige med deres formuleringer, hvilket betyder, det er en lukket blog, hvor jeg er meget aktiv i debatten. Jeg stiller uddybende spørgsmål til deres første refleksion, hvorefter vi kan starte en mindre personlig debat med udgangspunkt i deres første tanker. I disse trygge rammer vil motivationen hos eleverne blive større, og de vil blive mere sikre i deres egen refleksion og formulering af egne tanker, og de vil også opnå kompetencer til det fremtidige skoleliv. (Dohn og Johnsen 2009; p.22)

Dohn, N. & Johnsen, L. (2009) E-læring på web 2.0, Samfundslitteratur

2 kommentarer:

  1. De næste tanker i arbejdet med at blogge går på hvordan en blog egentlig skal se ud. En række af spørgsmål melder sig:
    Hvem henvender den sig til, og har det indflydelse på brugeren?
    Skal der være elementer på siden, der kan inspirerer andre til at lave indlæg på siden?
    Hvordan skal der navigeres på siden?
    Skal der vælges et neutralt layout?

    I forbindelse med min blog med eleverne i Google Classroom er der ikke så mange muligheder. Siden de møder er meget stereotyp, og der kan ikke laves de helt store layout finurligheder. Det er måske også godt, da det er den skriftlige formulering og begyndende refleksion, der er det vigtigste i den første fase.
    Mine overvejelser går på hvornår mine elever har brug for anden "inspiration" på bloggen, der måske kan nuancerer deres overvejelser.
    Kan eleverne bruge lidt "støj" på siden til at lære/erfare andre ting, de kan medtænke i deres refleksion?
    .......... og jeg arbejder videre med de tanker!


    PS: Så ser jeg på min egen brune blog i det simple og enkle layout, og tænker:"Det er nu der skal ske noget på layout fronten." ;-)

    SvarSlet
  2. - så blev min blog lidt mere neutral i farverne.

    SvarSlet