søndag den 11. oktober 2015

Brug netværket til egen læring

Eleverne er godt i gang med at reflektere over egen arbejdsindsats og læring. Deres formuleringer bliver mere nuanceret, og deres refleksioner bliver mere overvejet og velbegrundet. Det er selvfølgelig refleksioner på 5. klasses niveau, dog med det in mente, at deres kommentarer bliver længere, og mine spørgsmål til dem bliver ikke kun svaret på, men de danner grundlag for en ny vinkel til deres refleksion.
Med de erfaringer de allerede har, er de klar til, at der bliver åbnet noget mere op for hele blogger-tanken.
Jeg vil præsentere eleverne for den gode samtale på nettet, så en begyndende digital dannelse kan startes, og forhåbentlig give eleverne værktøjer til at færdes fornuftigt i det digitale skrive univers.

Næste udviklingstrin for eleverne bliver med mere fokus på disse spørgsmål:
“Hvad har du lært?” og “Hvad kan du bruge det til?”
Med disse to spørgsmål skal de vende sig til at reflektere over egen læring, når de har opøvet denne disciplin, skal de brede deres refleksioner mere ud, og få kommentarer fra klassekammerater. Eleverne vil på dette tidspunkt være klar til at indgå i netværkslæring. Ved at bruge alle kilderne(her: de andre elever der kommenterer), får den enkelte elev større viden eller viden om egen læring, hvis det forudsættes at viden og egen læring findes i at indhente/få viden gennem netværket, kva ( Betsy Duke, Ginger Harper, and Mark Johnston, 2013, p:6)
“....the thesis that knowledge is distributed across a network  of connections, and therefore that learning consists of the ability to construct and traverse those network.”
eller simplificeret “connectivism er social læring, i et netværk” ( oversat af mig )

Eleverne skal sortere i hvad der er vigtigt eller hvad der ikke er vigtigt for dem i deres egen forståelse/opfattelse af det lærte. Dermed har den enkelte elev brugt netværket til en nuanceret viden om det de har lært.


Litteratur:

George Siemens(2004): Connectivism: A learning Theory for the Digital Age

Betsy Duke, Ginger Harper, and Mark Johnston (2013): Connectivism as a Digital Age Learning Theory, The International HETL Review, Special Issue, 2013

2 kommentarer:

  1. Det lyder spændende, at du får eleverne til at forholde sig til egen læring på den måde. jeg glæder mig til at komme i gang med min 5.klasse og vil følge med på din blog, for at høre mere om diner erfaringer. Hvordan reagere eleverne på at "andre låner deres kommentarer"?

    SvarSlet
  2. Eleverne ikke endnu ikke i gang med den mere åbne debat om egen læring. Det er en proces jeg vil sætte i gang når eleverne er blevet mere fortrolige med egen refleksion. De skal også øve sig lidt mere på at formulere deres tanker. Her er jeg meget aktiv sammen med de enkelte elever, og gennem disse erfaringer vil de snart kunne bruge hinanden i processen.

    SvarSlet